ده ویژگی یک فروشگاه اینترنتی خوب : در دنیای امروز فروشگاه های اینترنتی نقش مهمی را در اکوسیستم فروش بازی می کنند. بخصوص فروشگاه های آنلاینی که یک گروه خاص از کالاهای مرتبط به هم را ارائه می کنند. در ماه های اخیر با توجه به همه گیری کرونا در سراسر جهان، مردم بیش از هر زمانی تمایل دارند که خرید های خود را در فروشگاه های آنلاین به انجام برسانند. اما یک فروشگاه اینترنتی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟


1- تنوع محصول با برند های مختلف

امروزه به ندرت پیش می آید که فقط یک برند بصورت کاملا انحصاری برای ارائه محصولی خاص وجود داشته باشد. وجود محصولات متنوع با برندهای مختلف در فروشگاه آنلاین، کمک شایانی به کاربر می کند که بتواند از میان برندهای مختلف با توجه به بودجه و نیازخود، خرید بهینه تری را انجام دهد. فروشگاه آنلاینی که امکان ارائه چندین برند را دارد، خرید را برای کاربر لذتبخش و راحت تر می کند.

2- ارائه اطلاعات دقیق از محصولات بارزترین ویژگی یک فروشگاه اینترنتی

اطلاعات همان چیزی است که کاربر با خواندنش تصمیم می گیرد که محصولی را بخرد یا نخرد. هر کاربر برای خرید نیازمند اطلاعات درست، دقیق و مناسب است. نیازمندی های یک کاربرِ فروشگاه اینترنتی برای خرید محصول: عکس های با کیفیت، بررسی ویژه ی محصول، ویژگی های فنی، ویدئو، داشتن قیمت، امکان مقایسه محصول و نظرات کاربران است. وجود چنین اطلاعاتی است که به فروشگاه آنلاین این امکان را می دهد که کاربران زمان بیشتری را در سایت پیمایش کنند و بتوانند با اطلاعات موجود از امکانات محصول مورد نظر شان مطلع شده و خرید خود را نهایی کنند.

3- ارسال سریع به سراسر کشور

اگر کالایی که خرید می کنیم بنا به دلایلی امکان ارسال به مقصدمان را نداشته باشد، از فروشگاه مورد نظر منزجر می شویم. امکان ارسال به سراسر کشور از بدیعی ترین امکاناتی است که یک فروشگاه اینترنتی باید داشته باشد. همچنین انتظار کشیدنی که خارج از تعهد باشد، به راحتی فراموش شدنی نیست.

اگر فروشگاه اینترنتی در تمامی زمینه ها سنگ تمام گذاشته باشد، اما در ارسال با تاخیر چندین روزه نسبت به تعهداتی که اعلام کرده، عمل کند به کلی لذت خرید را برای کاربر از بین می برد. سرعت درعصر اینترنت حرف اول را میزند؛ چه این سرعت در ارسال باشد یا در لودینگ وب سایت!

4- ضمانت بازگشت وجه

بی شک وقتی کالایی را آنلاین خرید می کنیم، بخصوص کالاهای دیجیتالی مثل: موبایل، مانیتور و قطعات کامپیوتر، انتظار داریم که فروشگاه آنلاین مد نظرمان نسبت به سلامتی فیزیکی محصول، مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری تضمینی داشته باشد که بتوان در صورت وجود مشکلاتی از جمله: عدم تطابق محصول خرید شده و محصول دریافتی و یا خرابی محصول، حداقل یک هفته امکان بازگشت کالا در صورت نارضایتی را داشته باشیم.

5- قیمت گذاری منصفانه و بروز

قیمت کالا در دنیای آنلاین آنقدر مهم است که کاربران برای اطمینان، زمان های بسیار زیادی را صرف استعلام قیمت کالای مورد نظر خود، سپری می کنند. اگر فروشگاه آنلاینی که از آن خرید می کنیم متعهد و مسئولیت پذیر بوده و قیمت گذاری دقیق و منصفانه ای داشته باشد، دیگر نیازی نیست لیست قیمت فروشگاه های دیگر را چک کنیم. وقت، هدر دادنی نیست!

6- پیمایش آسان و تجربه ی کاربری استاندارد

تجربه ی کاربری مهمترین حرف را در فروشگاه های آنلاین می زند، بطوریکه حتی انتظار کشیدن ِچندین ثانیه اضافی برای لود شدن وب سایت، لذت خرید را کم می کند. یک فروشگاه آنلاین خوب، حتی به رنگ، فونت، سایز فونت و دسترسی سریع به پنل کاربری را به بهترین وجه پیاده می کند که کاربر در طول بازدید از سایت و فرایند خرید خود با کوچکترین لگ و اروری مواجه نشود. همچنین دسترسی به سوابق خرید یکی از الزاماتیست که پنل کاربری فروشگاه آنلاین باید داشته باشد.

7- محافظت از اطلاعات کاربران

حتما بارها در اخبار شنیده اید که گزارشگری با هیجان از لو رفتن اطلاعات میلیون ها کاربر اخباری را ارائه می دهد. فروشگاه اینترنتی باید در برابر حفظ اطلاعات کاربرانش متعهد و مسئولیت پذیر بوده و زیرساخت های قوی و لازم را در برابر نفوذ هکران و افراد سودجو در خصوص عدم افشا اطلاعات هویتی کاربران، داشته باشد.

8- پرداخت آسان و امکان پرداخت در محل

فروشگاه آنلاینی ایده آل است که بدون گرفتن اطلاعات اضافی، کاربر را مستقیم به صفحه ی پرداخت هدایت کند. صفحه ی پرداخت فروشگاه آنلاین باید از زیرساخت امن و استاندارد بهره مند باشد که کاربر در مسیر خرید خود، کوچکترین احساس عدم اطمینانی در فرایند خرید، نداشته باشد. همچنین امکان پرداخت در محل، حس اعتماد و اطمینان بیشتری به کاربر جهت خرید آسان تر می دهد. 

9- خدمات پس از فروش

کاربری نیست که در طول هفته، بارها و بارها خرید انجام ندهد. خرید جز جدایی ناپذیر از زندگی همه ی ماست. اما ما معمولا ترجیح می دهیم علاوه بر اینکه  خریدمان با قیمت مناسب، امکان بازگشت وجه، پرداخت آسان و امن انجام شود، می خواهیم در صورت وجود مشکلی، کسی آن سوی خط پاسخگوی مسائل مان باشد.

پشتیبانی به موقع و سریع یکی از مهمترین الزامات فروشگاه آنلاین است. در دنیای وب گاها مسائلی پیش می آید که در این شرایط سرعت در برقراری تماس مهمترین چیزی است که می خواهیم.

10- اپلیکیشن اندروید و ios

تلفن های همراه امروزه نزدیکترین و همراه ترین وسیله ای هستند که همه جا آن را حمل می کنیم. طبق بررسی های بعمل آمده همیشه 15 دقیقه بعد از بیدار شدن حتما تلفن های همراه مان را چک خواهیم کرد.

فروشگاهی که اپلیکیشنی مناسب با سیستم عامل کاربرانش داشته باشد کمک شایانی به بهبود رابط کاربری با مشتریانش می کند و می تواند فرایند بررسی و خرید کاربر را با تجربه ی کاربری و پیمایش آسان، لذتبخش تر کند.